نوشته شده در 18 مهر 1402، ساعت 14:28

خدمات آموزشی

خدمات آموزشی
ارتباط مستمر کادر اداری با اولیا، تنظیم و ارائه‌ی طرح درس در ابتدای دوره‌ی تحصیلی، برگزاری دوره‌های تقویت توانمندی دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی درسی مختص هر دانش‌آموز، ارائه‌ی کارنامه‌ی  ماهانه تحلیل عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان، آموزش بر اساس جدیدترین روش‌های آموزشی و بهره‌گیری از الگوهای نوین در حوزه‌ی تدریس، منابع کمک‌آموزشی و ارزشیابی مستمر هفتگی و دوره‌ای استعداد‌سنجی و کشف مهارت‌های هشت‌گانه طرح شهاب، ارائه‌ی منابع مکمل آموزشی با هدف ارتباط موثر معلم، دانش‌آموز و اولیا، ارائه‌ی دفاتر برنامه‌ریزی

تقویت بنیه علمی :
تلاش در جهت تقویت بنیه علمی و توان یادگیری دانش آموزان از جمله موارد آموزشی دبستان می باشد. برگزاری آزمونهای مستمر جهت دانش آموزان موجب شده تا آنان در مسیر رشد و پرورش استعداد خود قرار گیرند.

آموزش چند رسانه ای:
در آموزش چند رسانه ای علاوه بر موارد معمول آموزشی ، معلم از مواد آموزشی چند رسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا و ... استفاده می کند.و با استفاده از روشهای نوین و متنوع تدریس آموزش چندرسانه ای به همراه ابتکار و خلاقیت مربیان در امر تدریس توانسته به ویژگیهای آموزشی همچون: ایجاد محیطی جذاب و دلنشین برای تدریس، کاهش زمان مورد نیاز برای تدریس مباحث مختلف و ماندگاری بلند مدت مطالب آموزش داده شده، دست یابد.
استفاده ازفناوری اطلاعات و IT
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از روشهای انتقال دانش مورد استفاده قرار می گیرد، با وارد کردن ابزار فناوری اطلاعات در مدرسه زمینه برای ورود دانش آموزان به عصر ارتباطات فراهم می شود.
ورزش
با توجه به اهمیت ورزش در رشد و سلامتی کودکان، دبستان جهت ساعات ورزش هفتگی دانش آموزان اقدامات ویژه ای به شرح زیر انجام داده است:
تهیه لوازم ورزشی به اندازه کافی جهت تمامی رشته های ورزشی
برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبهای مختلف در بین دانش آموزان
و .....

آموزش معلمان و همکاران
آموزش و تدریس در دنیای امروز یک شغل کاملاً حرفه ای است چرا که معلم در هر سال با دانش آموزان جدید و الگوهای نو مواجه و در ارتباط است و باید نیازها و شایستگی های آنها را به درستی شناسائی کند، به همین لحاظ و با توجه به نقش هدایتگر و اصولی معلم در فرآیند آموزش، آموزش دقیق و کارآمد معلمان عاملی مهم و نیاز اساسی می باشد. از جمله موارد آموزشی معلمان در دبستان ، شرکت مستمر در دوره های ضمن خدمت وبرگزاری کلاس های IT و تولید محتوا و ... ... اشاره کرد. آموزش معلمان همراه با ارزیابی مستمر از عملکرد آنان، از عوامل ارتقاء سطح عملکرد آموزگاران در دبستان می باشد.


آموزش اولیا
والدین دانش آموزان نقش اساسی در رشد متوازن و همه جانبه دانش آموزان دارند و به عنوان منابع آموزشی تلقی می شوند. افزایش مشارکت والدین در فرآیندهای آموزشی از اولویت های مهم در دبستان می باشد. از برنامه های کلی جهت آموزش والدین دانش آموزان می توان به تشکیل کارگروه های موزشی و جلسات آموزش خانواده در رابطه با نیازهای آموزشی، ایجاد انگیزه و مشاوره با فرزندان، و... اشاره کرد.
 
مهارت های زندگی:
ارائه راهکارهای مفید، به ارتقای دانش و مهارت افراد در شناخت مسئله و تصمیم گیری صحیح کمک می کند و فرد را یاری می رساند تا بر مشکلاتش غلبه کند و از بین راه حلهای مختلف، بهترین را انتخاب نماید. مهارتهای زندگی، مهارتهای شخصی و اجتماعی است که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر، شایسته و مطمئن عمل نمایند. آموزش درس مهارتهای زندگی در دبستان به عنوان یکی از دروس اصلی و به صورت یادگیری فعال در ساعات فوق برنامه است. این آموزش به صورت گروهی و مشارکتی مبتنی بر فعالیت دانش آموزان مانند ایفای نقش، بحث و گفتگوی کلاسی، تبادل تجربیات و احساسات، داستان، شعر و... می باشد.

فعالیتهای پرورشی:
فضای شاد و بانشاط مدرسه، موجب ایجاد محیط با طراوت آموزشی و پرورش افکار و خلاقیت دانش آموزان می شود. برگزاری جشنهای شاد به مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی، روشهای نوین تشویق دانش آموزان (تشویق هفتگی، ماهانه، و...)، برگزاری اردوها، برنامه های تفریحی و بازدیدهای متنوع، فعالیتهای پرورشی گسترده و خلاق، موجب شده که لبخند نقش همیشگی لبهای دانش آموزان باشد.

ارتباط با معلمان
معلمان اصلی ترین عنصر در پرورش افکار دانش آموزان هستند، و به دلیل داشتن ارتباط تنگاتنگ با دانش آموزان آگاه ترین فرد از افکار و روحیات آنان می باشند. ارتباط و تعامل دائمی، هدف دار و از پیش برنامه ریزی شده میان معلمان، دانش آموزان و اولیاء زمینه ساز شناسایی و پرورش استعدادها و توانایی های خاص هر دانش آموز می شود. در این راستا دبستان با قرار دادن جلسات دیدار با معلم به صورت انفرادی در برنامه درسی هفتگی و جلسات گروهی ماهانه، سعی در ایجاد این ارتباط به بهترین نحو دارد.

ارتباط با اولیا
اولیاء از مهم ترین عناصر مرتبط با سیستم مدرسه هستند. ارتباط با اولیاء و اطلاع رسانی مناسب و مستمر به آنها موجب فراهم آوردن امکان همکاری و همفکری آنان در اجرای تصمیمات و برنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه می شود. پویاسازی فعالیت های انجمن اولیاء و مربیان دبستان در قالب کمیته های فنی (آموزشی، پرورشی، فرهنگی)، تشکیل کار گروههای همیاری و همفکری اولیاء و آموزشی و جلسات اموزش خانواده و ... موجب شده که تعامل مطلوبی بین دبستان و خانواده ایجاد شود ..

خدمات آموزشی

ویراستار مدرسه
18 مهر 1402، ساعت 14:28۲۰ دقیقه مطالعه

خدمات آموزشی
ارتباط مستمر کادر اداری با اولیا، تنظیم و ارائه‌ی طرح درس در ابتدای دوره‌ی تحصیلی، برگزاری دوره‌های تقویت توانمندی دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی درسی مختص هر دانش‌آموز، ارائه‌ی کارنامه‌ی  ماهانه تحلیل عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان، آموزش بر اساس جدیدترین روش‌های آموزشی و بهره‌گیری از الگوهای نوین در حوزه‌ی تدریس، منابع کمک‌آموزشی و ارزشیابی مستمر هفتگی و دوره‌ای استعداد‌سنجی و کشف مهارت‌های هشت‌گانه طرح شهاب، ارائه‌ی منابع مکمل آموزشی با هدف ارتباط موثر معلم، دانش‌آموز و اولیا، ارائه‌ی دفاتر برنامه‌ریزی

تقویت بنیه علمی :
تلاش در جهت تقویت بنیه علمی و توان یادگیری دانش آموزان از جمله موارد آموزشی دبستان می باشد. برگزاری آزمونهای مستمر جهت دانش آموزان موجب شده تا آنان در مسیر رشد و پرورش استعداد خود قرار گیرند.

آموزش چند رسانه ای:
در آموزش چند رسانه ای علاوه بر موارد معمول آموزشی ، معلم از مواد آموزشی چند رسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا و ... استفاده می کند.و با استفاده از روشهای نوین و متنوع تدریس آموزش چندرسانه ای به همراه ابتکار و خلاقیت مربیان در امر تدریس توانسته به ویژگیهای آموزشی همچون: ایجاد محیطی جذاب و دلنشین برای تدریس، کاهش زمان مورد نیاز برای تدریس مباحث مختلف و ماندگاری بلند مدت مطالب آموزش داده شده، دست یابد.
استفاده ازفناوری اطلاعات و IT
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از روشهای انتقال دانش مورد استفاده قرار می گیرد، با وارد کردن ابزار فناوری اطلاعات در مدرسه زمینه برای ورود دانش آموزان به عصر ارتباطات فراهم می شود.
ورزش
با توجه به اهمیت ورزش در رشد و سلامتی کودکان، دبستان جهت ساعات ورزش هفتگی دانش آموزان اقدامات ویژه ای به شرح زیر انجام داده است:
تهیه لوازم ورزشی به اندازه کافی جهت تمامی رشته های ورزشی
برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبهای مختلف در بین دانش آموزان
و .....

آموزش معلمان و همکاران
آموزش و تدریس در دنیای امروز یک شغل کاملاً حرفه ای است چرا که معلم در هر سال با دانش آموزان جدید و الگوهای نو مواجه و در ارتباط است و باید نیازها و شایستگی های آنها را به درستی شناسائی کند، به همین لحاظ و با توجه به نقش هدایتگر و اصولی معلم در فرآیند آموزش، آموزش دقیق و کارآمد معلمان عاملی مهم و نیاز اساسی می باشد. از جمله موارد آموزشی معلمان در دبستان ، شرکت مستمر در دوره های ضمن خدمت وبرگزاری کلاس های IT و تولید محتوا و ... ... اشاره کرد. آموزش معلمان همراه با ارزیابی مستمر از عملکرد آنان، از عوامل ارتقاء سطح عملکرد آموزگاران در دبستان می باشد.


آموزش اولیا
والدین دانش آموزان نقش اساسی در رشد متوازن و همه جانبه دانش آموزان دارند و به عنوان منابع آموزشی تلقی می شوند. افزایش مشارکت والدین در فرآیندهای آموزشی از اولویت های مهم در دبستان می باشد. از برنامه های کلی جهت آموزش والدین دانش آموزان می توان به تشکیل کارگروه های موزشی و جلسات آموزش خانواده در رابطه با نیازهای آموزشی، ایجاد انگیزه و مشاوره با فرزندان، و... اشاره کرد.
 
مهارت های زندگی:
ارائه راهکارهای مفید، به ارتقای دانش و مهارت افراد در شناخت مسئله و تصمیم گیری صحیح کمک می کند و فرد را یاری می رساند تا بر مشکلاتش غلبه کند و از بین راه حلهای مختلف، بهترین را انتخاب نماید. مهارتهای زندگی، مهارتهای شخصی و اجتماعی است که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر، شایسته و مطمئن عمل نمایند. آموزش درس مهارتهای زندگی در دبستان به عنوان یکی از دروس اصلی و به صورت یادگیری فعال در ساعات فوق برنامه است. این آموزش به صورت گروهی و مشارکتی مبتنی بر فعالیت دانش آموزان مانند ایفای نقش، بحث و گفتگوی کلاسی، تبادل تجربیات و احساسات، داستان، شعر و... می باشد.

فعالیتهای پرورشی:
فضای شاد و بانشاط مدرسه، موجب ایجاد محیط با طراوت آموزشی و پرورش افکار و خلاقیت دانش آموزان می شود. برگزاری جشنهای شاد به مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی، روشهای نوین تشویق دانش آموزان (تشویق هفتگی، ماهانه، و...)، برگزاری اردوها، برنامه های تفریحی و بازدیدهای متنوع، فعالیتهای پرورشی گسترده و خلاق، موجب شده که لبخند نقش همیشگی لبهای دانش آموزان باشد.

ارتباط با معلمان
معلمان اصلی ترین عنصر در پرورش افکار دانش آموزان هستند، و به دلیل داشتن ارتباط تنگاتنگ با دانش آموزان آگاه ترین فرد از افکار و روحیات آنان می باشند. ارتباط و تعامل دائمی، هدف دار و از پیش برنامه ریزی شده میان معلمان، دانش آموزان و اولیاء زمینه ساز شناسایی و پرورش استعدادها و توانایی های خاص هر دانش آموز می شود. در این راستا دبستان با قرار دادن جلسات دیدار با معلم به صورت انفرادی در برنامه درسی هفتگی و جلسات گروهی ماهانه، سعی در ایجاد این ارتباط به بهترین نحو دارد.

ارتباط با اولیا
اولیاء از مهم ترین عناصر مرتبط با سیستم مدرسه هستند. ارتباط با اولیاء و اطلاع رسانی مناسب و مستمر به آنها موجب فراهم آوردن امکان همکاری و همفکری آنان در اجرای تصمیمات و برنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه می شود. پویاسازی فعالیت های انجمن اولیاء و مربیان دبستان در قالب کمیته های فنی (آموزشی، پرورشی، فرهنگی)، تشکیل کار گروههای همیاری و همفکری اولیاء و آموزشی و جلسات اموزش خانواده و ... موجب شده که تعامل مطلوبی بین دبستان و خانواده ایجاد شود ..